Így készült: Növényi lenyomatok textilen
„Ne kövessük
az ösvényt, bármerre vezet.
Inkább arra
menjünk, amerre nem vezet ösvény.
És hagyjunk nyomot. „
Miután a hozzám
hasonló nyughatatlan, örökké kíváncsi ember végigszalad a kézművesség egyes
bugyrain, lecsíp egy hajtást innen, felvesz egy magot onnan, eljut a meggyőződésig,
hogy a temérdek tapasztalat és hatás ellenére képtelen elérni az alkotói kiteljesedést.
Miért van
ez? Az érzés, hogy bármit teszek, azt előttem egészen biztosan csinálta már
valaki és valószínűleg jobban. De mégis hajt a fogaskerék, a fene tudja
mi forrásból érkező motiváció, hogy belevágjon ebbe vagy abba. Persze megesik
aztán, hogy évek telnek el míg az idő lesz oly kegyes és megengedi, hogy végre
kifforrottnak érezze az ötletet és belevágja a fejszéjét. Mert vannak a sokkal
fontosabb halaszthatatlanok , amelyek álmatlan éjszakák termőtalaján sarjadnak,
reggelre pedig burjánzó bozóttá terjeszkednek véreres nyomot hagyva a szemgolyókon.
Ám a tapasztalat az, hogy a hirtelen fellángolás ellenére mégsem hasznos
döntés elvetni őket, vagy e miatt a sor végére állítani. Sok ilyen volt
már és lesz is, mert ebben ott az újdonság izgalma, a kényszer, az elemi
igény, hogy ehhez az ötlethez egyszerűen muszáj most azonnal tűt meg cérnát
ragadni. A régóta fontolgatott ötletekkel azért sokkal óvatosabban bánik
az ember. Szinte rabjává lesz és mindenhol a hozzá szükséges alapanyagokat,
megvalósítási lehetőségeket lesi. Mert ezeknél nem mindegy ám, mikor, hogyan,
miből valósítjuk meg. Évekbe is telhet
míg gyümölcsöt hoznak. A következő sorokban egy ilyen ötletről mesélek.
Nagyjából
három éve egy cikkemen dolgoztam, lepréselt levendulát nyomtattam egy vászon
könyvborítóra, majd a sikertől felbuzdulva készítettem egy tolltartót is.
Azidőben grafika
szakos tanárként dolgoztam, ahol a hagyományos
grafikai eljárásokat vettük górcső alá. Tehát a központi figyelmet a lenyomatok
kapták. Korábban, egyetemi éveim alatt is foglalkoztam az eljárással, de
koránsem ilyen mélységekben. Akkortájt vásároltam az új varrógépemet, és minden
érdekelt, amit textilből meg lehet valósítani. Így született az ötlet (nyilván előttem
már másoknak is), hogy a mintákat textilre nyomtatom majd és abból fogom
varrni a termékeimet. Aztán jött egy nagy költözés okozta hatásszünet.
Nagyjából
másfél év telt el, amikor már napok óta azt tervezgettem, hogy biciklire
pattanok és eltekerek virágokat gyűjteni. Persze mindig volt valami más,
fontosabb, míg aztán egy nyári délután beállított az egyik barátom, egy táska
mezei virággal. Tudta mire készülök.
A növényeket ujságpapírba csomagoltam és
könyvek között préseltem. Fél évvel később születtek meg az első neszeszerek.
Nagyon élveztem a munkát és végig arról ábrándoztam , milyen jól
mutatnának a növényi minták egy retikülön. A gond csak az volt, hogy
fogalmam sem volt, hogy fogjak hozzá egy retikül elkészítéséhez. Valamiért
tartottam a dologtól, pedig akkor már túl voltam jópár övtáska
megvarrásán. Egy nap aztán elhatároztam, hogy átböngészem a táskáimat, és
megpróbálom megfejteni, hogy készültek. Kiválasztottam a fazont, ami a legjobban
tetszett és megpróbáltam lemásolni.
Ez után
következett a táska tűzése, fércelése, varrása, amelyhez természetes színű
vásznat választottam. A szabásminta néhány kisebb módosítást leszámítva
tökéletesnek bizonyult A megfelelő tartás eléréséért vastag felvasalható
közbélést és különféle mintázatú és színű béléseket használtam. A retikül „fedelét“ a
cipzáron kívül egy mágneses gomb is rögzíti. Az állítható vállpánt ugyanabból
a vászonból készült, mint a táska, amellyel összhangba kerül a finom
tavaszias kompozíció. A sikerélmény nem maradt el, és azon felbuzdulva pár
nap alatt összesen 8 retikülnek adtam életet, amelyek remekül kombinálhatók a korábban
készült neszeszerekkel!
Ezzel megvalósult egy régi terv és bár az újdonságok már vázolódnak, azok a tavaszi virágzásra várva, ismét időt kérnek. Végtére a közmondás úgy tartja, a jó dolgokra várni kell J.
A táskákat megtalálod az alábbi linkre kattintva:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése